Verbinden maakt menselijk

Geen categorie

Binge drinking…. beter niet!

Nog altijd komt het vaak voor dat mensen meer drinken dat eigenlijk goed voor ze is. Met name onder jongeren is binge drinking een veelvoorkomend probleem. Dat is dus het drinken van grote hoeveelheden alcohol in korte tijd. Als je uitgaat als jongere, is het vaak gezellig. En dan heb je gauw de neiging nog een drankje extra te bestellen, en nog één… ook op festivals ligt het gevaar van binge drinking op de loer bij jongeren. Drankverslaving geef je niet snel toe. Maar iedereen weet voor zichzelf wel of ze afhankelijk zijn van drank op een feestje of niet. Maar vaak hoor je dat jongeren vinden dat 'het wel meevalt' hoeveel ze drinken. Ter info: vanaf 6 standaardglazen alcohol in 2 uur bij mannen, en bij vrouwen vanaf 4 standaardglazen alcohol in 2 uur, valt al onder binge drinking. Veelal zijn de dingen waaraan we verslaafd zijn, helemaal niet zo goed voor ons.

Gevolgen van binge drinking

De lockdown vanwege COVID-19 zorgt ervoor dat je niet zomaar even naar een cafeetje kunt, om met je vrienden wat te gaan drinken. Het gevolg is dat je misschien juist thuis (teveel) gaat drinken. Een alcoholvergiftiging, angststoornissen, concentratieproblemen. En verstoring van de hersenontwikkeling. Of schade aan de lever door binge drinking. Het ligt allemaal op de loer. Eet- drink, rook of drugsverslavingen zijn hardnekkig, en zijn lastig te ontwennen! Denk ook aan de mobielverslaving die steeds meer voorkomt. Scholieren hebben steeds meer concentratieproblemen door hun veelvuldig telefoongebruik. 

Oplossing?

Als je merkt dat je al van alles geprobeerd hebt maar toch steeds naar de fles grijpt, kun je beter GEEN alcohol meer in huis halen. En je kunt eens met je huisarts praten. Ook in de gevallen van andere verslavingen zoals een eetverslaving is dit de beste weg. De huisarts kan je bijvoorbeeld doorverwijzen naar de POH-GGZ die aangesloten is bij de huisartsenpraktijk. Of je kunt hulp vragen bij een maatschappelijk werker in jouw woonplaats.

Buig het om

En last but not least: zoek een gezonde verslaving! Want waarom kiezen we nu juist vaak voor verslavingen die NIET zo goed voor ons zijn? Te lang achter een scherm zitten, teveel op onze telefoon, eten drinken en roken. Buig het om en kies voor iets dat positief is voor de lange termijn en geen schade doet aan je lichaam. Een verslaving aan wandelen in de natuur (laat je smartphone eens thuis) of foto's maken in de buitenlucht is natuurlijk lang zo slecht niet dan binge drinking!

 

 

 

Geef een reactie